Profesor Oświaty w II LO

W poniedziałek, 16 października br. z udziałem Prezesa Rady Ministrów Beaty Szydło oraz Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej odbyła się uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej.

Podczas wydarzenia najlepsi uczniowie z całego kraju odebrali z rąk Premier Beaty Szydło stypendia Prezesa Rady Ministrów. Nauczycielom zasłużonym dla polskiej edukacji zostały wręczone odznaczenia państwowe, Medale Komisji Edukacji Narodowej oraz nagrody Ministra Edukacji Narodowej. Ponadto 20 nauczycieli zostało wyróżnionych tytułem Honorowego Profesora Oświaty. Ten najwyższy tytuł w polskiej oświacie nadawany jest nauczycielom za wyróżniające osiągnięcia w pracy dydaktycznej i wychowawczej, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.

Tytuł Profesora Oświaty otrzymała również nauczycielka naszej szkoły, Izabela Koladyńska, która ogromną pasja i zaangażowaniem od lat pracuje w zawodzie nauczycielskim.

W ciągu 28 lat pracy nauczycielki jej uczniowie ponad 100 razy sięgali po nagrody w zmaganiach: literackich, polonistycznych, literaturoznawczych i filozoficznych na etapie wojewódzkim i centralnym. 13 wychowanków zdobyło tytuł laureata lub finalisty olimpiad przedmiotowych etapu centralnego (w tym I miejsce z maksymalną ilością punktów w XXXVI Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego).

Ponadto nauczycielka prowadzi nieprzerwane działania na niwie konkursów recytatorskich i turniejów poezji śpiewanej. Od ponad 23 lat uczniowie polonistki zdobywają laury w najważniejszych wojewódzkich i ogólnopolskich przeglądach kultury żywego słowa. Wśród jej wychowanków można odnaleźć ponad 90 wykonawców, którzy w zmaganiach recytatorskich i turniejach poezji śpiewanej zdobywali czołowe miejsca i wyróżnienia. Wielu z nich przygodę ze słowem i muzyką rozpoczętą pod skrzydłami nauczycielki, kontynuuje w dorosłym życiu.

Ważnym przedsięwzięciem jest stworzenie amatorskiej przestrzeni artystycznej, która na stałe wpisała się w kulturalny profil miasta. Przestrzeń ta obejmuje profesjonalną salę teatralną z zapleczem (która mieści się w II LO, a powstała z inicjatywy polonistki) i szereg działań nazwanych Nowogardzkim Amatorskim Ruchem Artystycznym. Przygotowane przez Izabelę Koladyńską spektakle obejrzało tylko w ostatnich 13 latach ponad 1700 osób; każdy z nich jest na wysokim poziomie artystycznym, który znacznie przewyższa standardowe działania szkolne.

Lekcja w terenie.

SPRAWOZDANIE Z WYCIECZKI W TATRY

14 października 2017r. - tego dnia podekscytowani uczniowie II LO, spakowani i w pełni przygotowani, aby wyruszyć w drogę, stawili się w miejscu zbiórki. Tatry Wysokie i Tatrzański Park Narodowy – tego oczekiwaliśmy. Zanim się obejrzeliśmy, wraz z opiekunami (panem Leszkiem Becelą, panem Szymonem Grygowskim i panią Asią Dzikowską) znaleźliśmy się w pociągu, który miał nas przetransportować bliżej celu naszej podróży. Droga, mimo że nie była krótka, zleciała szybko. W przedziale słychać było głosy rozmawiającej młodzieży, okrzyki związane z rywalizacją w grach oraz niemało śmiechu. Nad ranem dotarliśmy do Krakowa, ale nie było czasu na przestoje. Zaraz ruszyliśmy w dalszą trasę do Zakopanego. Zmęczenie podróżą było odczuwalne, ale chyba nikt nie chciał marnować czasu… Po pożywnym śniadaniu rozpoczęliśmy działania, dla których znaleźliśmy się w południowej części Polski.

Poznawanie tych nowych dla wielu osób terenów rozpoczęliśmy od Gubałówki. Dotarłszy nieco wyżej mogliśmy podziwiać panoramę Tatr i na własne oczy zobaczyć ułożenie względem siebie m.in. szczytu Kopieńca, Nosala, Koziego Wierchu, Kościelca,  Świnicy, Kasprowego Wierchu, Giewontu, czy szczytów Czerwonych Wierchów oraz rozdzielających je przełęczy, np. Przełęcz Liliowe, Przełęcz Świnicka (ach! Co byśmy zrobili bez lornetki!). Następnie przeszliśmy drogą na Butorowy Wierch i wróciwszy do Zakopanego, zaszliśmy na klimatyczny Stary Cmentarz na Pęksowym Brzyzku. Później zmierzyliśmy się z kolejnymi wyzwaniami. Na tamten czas były nimi przygotowanie się do kilkudniowego „odcięcia od cywilizacji”, czyli zakupienie małego „co nieco” i dostanie się do schroniska. Nie było to takie łatwe, jakby się mogło wydawać, ale było nam raźniej ze względu na fakt, że od tej chwili towarzyszył nam przewodnik tatrzański. Od Polanicy Białczańskiej dzielnie przemaszerowaliśmy do Schroniska w Dolinie Roztoki. To nic, że plecaki były ciężkie, ważne, że zmieściły się w nich dobre humory!

Wczesnym poniedziałkowym rankiem rozpoczęliśmy dni prawdziwych tatrzańskich wędrówek. Szlakiem prowadzącym przez Wodospad Wielką Siklawę, dotarliśmy do Schroniska w Dolinie Pięciu Stawów. Posileni i zachęceni widokami Przedniego Stawu, Małego Stawu i Wielkiego Stawu, ruszyliśmy dalej. Części z nas udało się zdobyć pierwszą przełęcz – Przełęcz Zawrat. Stąpając trochę po skałach, trochę po śniegu, osiągnęliśmy wielką satysfakcję i spełnieni wróciliśmy do schroniska.

Z przyjściem kolejnego poranka, czekało na nas Morskie Oko (a w drodze spotkaliśmy puchacza Zbyszka!). Jednak nie poprzestaliśmy na tym… Dotknięcie Szpiglasowej Przełęczy oraz Szpiglasowego Szczytu, jak i podziwianie terenów naszych Słowackich sąsiadów pozwoliło nam ze spokojnym sumieniem zawrócić.

Nadszedł dzień, w którym musieliśmy opuścić to wyjątkowe miejsce, wypełnione niezwykłą, góralską atmosferą, w którym byliśmy tak ciepło goszczeni (i obficie karmieni). Pomimo zaplanowanej drogi powrotnej, nie mogliśmy sobie pozwolić na zmarnowanie kilku przedpołudniowych chwil. Jaskinia Dziura była ostatnim punktem wycieczki, oprócz czasu przeznaczonego na zakup pamiątek i przejście przez znane wszystkim Krupówki.

Pełnia wrażeń, integracji i oderwania się od szarej rzeczywistości. Wyjazd ten udowodnił, jak wiele pożytecznych rzeczy można połączyć właśnie w Tatrach. Każde mrugnięcie wiązało się z ryzykiem przeoczenia czegoś ważnego, ponieważ niemal na każdym kroku mogliśmy podziwiać krajobraz ukształtowany przez lodowce, na którego wygląd cały czas mają wpływ m.in.  ruchy masowe, woda, wiatry, czy człowiek. Z bliska zobaczyliśmy piętra roślinne i różnice między nimi, na pastwiskach owce, a w jaskini przykłady procesów krasowych. Był nawet czas bardziej sentymentalny… W wykonaniu naszego przewodnika usłyszeliśmy „Psalm o świętych góralskich”. Wierzę, że Tatry dały maturzystom nową siłę przed zbliżającym się egzaminem, a we wszystkich uczestników wlały potrzebę powrotu do nich.

A.Pietrzykowska

Poniżej zdjęcia otrzymywane od uczestników w czasie trwania wycieczki

Wejście do jaskini Dziura (niewielka jaskinia położona w Tatrach Zachodnich).

Na Szpiglasowym Szczycie.

(18 10 2017 godz. 12:05) .... w drodze na Szpiglasową Przełęcz.

(17 10 2017 godz. 20:45) .... widok ze Szpiglasowej Przełęczy położonej na wysokości 2110 m npm.

(16 10 2017 godz. 16:35) .... urokliwa Dolina Pięciu Stawów Polskich.

(16 10 2017 godz. 11:15) .... i jesteśmy w wymarzonych Tatrach. Za nami największy wodospad w Polsce Wielka Siklawa, jest to największy (chociaż nie najwyższy) wodospad w Tatrach.

(16 10 2017 godz. 08:20) Pierwsze obserwacje panoramy Tatr nastąpiły jeszcze wczoraj. Poznawanie tego zakątka Polski zaczęliśmy od kultowej Gubałówki.

Zostawić ślad …

W dniach 4-6.10.2017 r. w V LO im. Adama Asnyka w Szczecinie odbyła się po raz drugi „ Xu- Interdyscyplinarna Konferencja Samorządów Uczniowskich”. My też tam byliśmy. Reprezentantkami II Liceum Ogólnokształcącego były Leśniewska Ada, Gargulińska Hanna, Gargulińska Weronika, Soszka Julia, Torun Daria oraz Gil Oliwia. Gimnazjum nr 2 reprezentowali Saja Aleksandra, Kałużka Patryk oraz Filip Gadzaliński.

Konferencją Xu 2017 zainteresowały się szkoły z całej Polski oraz miejscowe media. V LO gościło podczas konferencji uczniów m.in. z Łodzi, Poznania, Kalisza.

W tym roku organizatorzy postawili przed uczestnikami konferencji dwa zadania do zrealizowani :

• „Opracuj sposób na możliwie najbardziej efektywny i sprawiedliwy wybór składu samorządu uczniowskiego”.
  • „Zgoda buduje, niezgoda rujnuje”. Jak nawiązać, usprawnić i wykorzystać współpracę międzyszkolną? Uwzględnij zarówno działania stałe jak i inicjatywy podejmowane jednorazowo.

Pierwszego dnia odbyła się  integracja uczestników w poszczególnych grupach. Najlepszą integracją jest współpraca o czym dobrze wiedzieli organizatorzy Xu. Wyszliśmy ze szkoły stając się jednocześnie uczestnikami gry ulicznej „Szczecin Variété” punktem docelowym stał się budynek Wydziału Filologii Uniwersytetu Szczecińskiego tam po krótkim odpoczynku nastąpiła praca w sekcjach nad pierwszym tematem konferencji.

Drugiego dnia uczestniczyliśmy w ciekawych wykładach m.in. „Wystąpienia publiczne” przeprowadzone w formie warsztatów przez dr hab. Adriannę Seniów  oraz „Wizyrunek mediów” wykład interaktywny dr Agnieszki Szlachty. Po wykładach wróciliśmy do dalszej pracy w sekcjach.

Ostatni dzień był bardzo emocjonujący ponieważ wszyscy czekali na wyniki który  team wygrał. Miło nam poinformować, że Team Drzazga , który wygrał i został nagrodzony certyfikatem za najbardziej innowacyjny projekt w dziedzinie samorządności szkolnej podczas Xu 2017 ma również akcent naszej społeczności uczniowskiej uczestnikiem tego teamu była przedstawicielka naszego Liceum Hanna Gargulińska. Gratulujemy !

Przejmij inicjatywę !

Samorząd Uczniowski Gimnazjum, Liceum

Opiekunowie Izabella Pędziwiatr, Marek Dobrowolski

25 lecie II Liceum

29 września 2017 pod hasłem „Czas omija miejsca, które wspominamy” odbyła się uroczystość 25 lecia II LO w Nowogardzie. Podczas uroczystości nie zabrakło władz miasta i powiatu.  Licznie przybyli nauczyciele, uczniowie i absolwenci szkoły. Gości przywitał dyrektor II LO Leszek Becela.

Uroczystość uświetniły występy teatralne uczniów. Uczniowie przedstawili historię szkoły na tle historii świata i kraju, przeplatając  utworami „Niech żyje bal”, „Co się stało z naszą klasą”, „Świecie nasz”… w wykonaniu absolwentów szkoły.

Wspaniała wzruszająca impreza.

D.Langowska

Więcej fotografii >

Z oficjalnej strony Nowogardu:

W piątek, 29 września br., burmistrz Robert Czapla wraz ze swym zastępcą Krzysztofem Kolibskim oraz Martą Wilczańską, kierownik Zespołu Ekonomiczno Administracyjnego Szkół, uczestniczył w 25. leciu II Liceum Ogólnokształcącego (Zespół Szkół Ogólnokształcących) w Nowogardzie.

W tej wyjątkowej uroczystości wzięli udział licznie zaproszeni goście, a wśród nich m.in. pierwszy dyrektor szkoły Bogusław Dziura, dyrektorzy szkół, byli i obecni pracownicy szkoły, przedstawiciele Powiatu Goleniowskiego, a przede wszystkim uczniowie, rodzice, pedagodzy oraz absolwenci szkoły.