Elektrownia Dolna Odra

22 marca uczniowie klasy IIA wraz z opiekunami p. Szymonem Grygowskim i p. Leszkiem Becelą udali się na jednodniową wycieczkę do elektrowni Dolna Odra. Celem głównym było dokładne poznanie procesu technologicznego powstawania prądu elektrycznego, począwszy od hałd węgla kamiennego a skończywszy na transformatorach generujących ogromne napięcia. Mogliśmy dokładnie przyjrzeć się pracy takich urządzeń jak: młyny węglowe, kondensatory pary wodnej, turbiny parowe, generatory prądu czy transformatory wielkiej mocy.

Elektrownia Dolna Odra oprócz produkcji prądu elektrycznego wytwarza również energię w postaci ciepła, zaopatrując w nie m. in. Gryfino. Zostaliśmy również poinformowani o niebezpieczeństwach i wypadkach, które mogą wydarzyć się na terenie elektrowni. Ciekawym elementem programu było podziwianie panoramy okolicy z dachu elektrowni, który znajduje się na wysokości 55 metrów. W końcowej części wycieczki udaliśmy się do restauracji KFC na upragniony ciepły posiłek.

 

„Teatr mój widzę ogromny…”

28 marca w naszym liceum odbyło się w Szkolne Czytanie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego.  Fragmenty dzieła zostały zaprezentowane przez klasę IIc w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru 2018.

 

Dzień Liczby π - 3.14, czyli 14 marca

14 marca na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień liczby π. Jak co roku nasza szkoła przyłączyła się do tych obchodów.

Konkurs Recytacji Cyfr Liczby π

Wygrała Wanessa Noryca, która bezbłędnie podała imponującą liczbę 260 (!!!) cyfr rozwinięcia dziesiętnego liczby pi.  Wicemistrzynią została Paulina Krzysztoszek z wynikiem 158 (!) cyfr rozwinięcia dziesiętnego.

 Happening na forum szkoły: Igła Buffona, czyli jak oszacować liczbę π?

Igła Buffona - doświadczenie, oparte na prawdopodobieństwie geometrycznym, cieszyło się ogromnym zainteresowaniem i zaangażowaniem wielu osób. Uczniowie rzucali drewniane igły na linie równoległe. Eksperyment ten pozwolił prowadzącym i uczestnikom wyznaczyć wartość liczby pi przez wykonanie serii doświadczeń.

Wynik naszego eksperymentu: π=3,(116883) . Niezłe osiągnięcie! Błąd względny to tylko 9%

 

 Podczas dwóch długich przerw uczniowie naszej szkoły mogli zapoznać się z prezentacją multimedialną na temat liczby π na forum szkoły.

 A także...

Pyszne, domowe wyπeki za mały πeniążek- symboliczną złotówkę - można było kuπć.

 Dochód na szczytny cel - karma dla πesków ze schroniska. Patronat honorowy akcji - Liczba π. Ze sprzedaży uzyskaliśmy 355 złotych.
 

#komórkomania

16 marca 2018r. odbył się już drugi w naszej szkole finał akcji „komórkomania” zainicjowany przez fundację DKMS, która zajmuje się rekrutowaniem, utrzymywaniem i motywowaniem dawców komórek macierzystych. Wolontariusze, w ciągu tygodnia poprzedzającego finał akcji, opowiadali we wszystkich klasach o działalności fundacji. Dodatkowo każdy mógł wspomóc fundację Bazy Dawców Komórek Macierzystych w Polsce, wrzucając do puszki pieniądze. Wówczas można było wpisać się na listę darczyńców. Część osób wolała jednak pomóc anonimowo.

W sali teatralnej pomagaliśmy wypełniać formularze i pobierać wymazy od potencjalnych dawców. Chętnych nie brakowało. Uczniowie klas drugich i trzecich byli bardzo chętni do niesienia pomocy i odnalezienia swojego genetycznego bliźniaka.

Cała akcja przebiegała pod czujnym okiem pani Elżbiety Baran, która była opiekunem tego projektu. Dzięki temu przedsięwzięciu uczniowie oraz nauczyciele mogli zgłębić temat działalności fundacji DKMS, jak również kwestii oddawania szpiku i komórek macierzystych. Dodatkowo poznali metody pobierania szpiku do przeszczepu i wszelkie kroki, jakie musi podjąć potencjalny dawca.

Wiktoria Piasecka, kl. 3B