O ratowaniu ....

O Ratowaniu Ludzkiego Życia Wiedzą Najwięcej.

 

16 listopada 2016 roku uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego reprezentowali szkołę w kolejnej edycji powiatowego konkursu „Pierwszej pomocy przedlekarskiej w nagłych przypadkach”. Celem konkursu było doskonalenie umiejętności ratujących życie, kształcenie odruchu niesienia pomocy w nagłych wypadkach a dzięki temu pokonanie bariery nieśmiałości oraz przyjęcie aktywnej postawy w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia drugiego człowieka. Organizatorem byli nauczyciele z Zespołu Szkół nr 1 w Goleniowie. Konkurs składał się z dwóch części – teoretycznej i praktycznej. Część teoretyczną stanowił test, który uczestnicy pisali indywidualnie. Umiejętności praktyczne uczniów sprawdzane były przez pracowników służby zdrowia na czterech stacjach symulacyjnych. Zadania w tej części wykonywane były przez całą drużynę. Nasza reprezentacja: Agnieszka Sarzyńska (IIIA), Dominika Rasińska (IIIB), Małgorzata Pakulska (IB) i Filip Olejnik (IB) doskonale sobie z nimi poradziła, zajmując I miejsce. Życzymy drużynie dalszych sukcesów w tej jakże ważnej dziedzinie naszego życia.

 

Elżbieta Baran

 

Obserwacja SUPERKSIĘŻYCA

 

14 listopada o godz. 20:15 uczniowie Gimnazjum nr 2 i II Liceum Ogólnokształcącego wraz z opiekunem p. Szymonem Grygowskim obserwowali za pomocą szkolnego teleskopu astronomicznego niecodzienne zjawisko astronomiczne zwane "SUPERKSIĘŻYCEM".

Superksiężyc – potoczna i astrologiczna nazwa Księżyca w pełni,  gdzie osiąga on najmniejszą odległość od Ziemi. Według danych NASA w tym położeniu Księżyc dla obserwatorów jest do 14% większy i świeci do 30% jaśniej niż w apogeum.


Nazwa „superksiężyc” została wprowadzona w 1979 r. przez astrologa Richarda Nolle na określenie momentu, gdy Słońce, Księżyc i Ziemia znajdują się względem siebie w linii prostej, a Księżyc dodatkowo jest w swoim perygeum. Położenie takie występuje średnio raz na rok.

Uczniowie oprócz obserwacji, wykonali ciekawe zdjęcia Księżyca za pomocą aparatów wbudowanych w telefony komórkowe. Z racji niesprzyjających warunków atmosferycznych (niskiej temperatury i wiatru) obserwacje zakończyły się o godz. 21.00.

Szymon Grygowski

Święto Niepodległości

„Być zwyciężonym i nie ulec to zwycięstwo,

zwyciężyć i spocząć na laurach to klęska”.

Józef Piłsudski

 

98 lat temu Józef Piłsudski powrócił do Polski. Rozpoczął wielką grę o najwyższą stawkę - Niepodległość Polski.  Aby uczcić to wydarzenie społeczność uczniowska wraz z nauczycielami  zgromadziła się  10 listopada na forum szkoły. Tradycyjnie uroczystość rozpoczęto odśpiewaniem „Mazurka Dąbrowskiego”.

11 listopada 1918 roku to jedna z najważniejszych dat w historii Polski. Dzień ten wieńczy blisko półtorawieczne dążenie kilku pokoleń Polaków do odzyskania utraconej na skutek zaborców niepodległości. Wolność wywalczyli sobie sami Polacy wykorzystując szansę, którą stworzyła historia. Wielokrotnie atakowana, wymazywana z mapy, miażdżona, zgniatana, okradana.  Nikt jej nie szanował, każdy chciał zagarnąć jej ziemie ale Polska ciągle istnieje ! I ma się dobrze …

 Doniosłemu wydarzeniu towarzyszyła również wystawa prac plastycznych wykonanych przez naszych uczniów. Dziękujemy Pani E. Bosiackiej za przygotowanie ekspozycji, która stanowiła tło apelu.

 

I Pędziwiatr, A. Kwiatkowska

 

Podaj rękę osobie niewidomej


7 listopada odbyły się niecodzienne warsztaty dla uczniów klasy 3C oraz 1A naszego liceum. Prowadzone one były przez przedstawicieli fundacji „ Szansa dla niewidomych” oraz niewidomą studentkę filologii angielskiej z Uniwersytety Szczecińskiego. Warsztaty te odbyły się w ramach projektu „III edycji zachodniopomorskich obchodów międzynarodowego dnia białej laski” oraz regionalny program promocji i wsparcia osób niewidomych i niedowidzących. Uczniowie mogli dowiedzieć się jak obecnie funkcjonują osoby niewidome i jak radzą sobie w codziennym życiu. Poznali narzędzia ułatwiające im funkcjonowanie, mogli samodzielnie napisać swoje imię na maszynie brajlowskiej, pograć w warcaby dla niewidomych czy ułożyć kostkę Rubika. Paulina, jako osoba niewidoma od urodzenia, obecna studentka, bardzo chętnie i bez skrępowania odpowiadała na wszystkie pytania uczniów. Tak bezpośredni kontakt z osobą niewidomą był niezwykłą szansą na wzmocnienie swojej tolerancji wobec osób niepełnosprawnych oraz wysłuchanie wskazówek jak możemy takim osobom pomóc spotykając ich na swojej drodze. Głównym hasłem przeprowadzonych warsztatów było hasło – integracja poprzez nowoczesną edukację, a szkoła otrzymała miano szkoły przyjaznej niewidomym.

Katarzyna Wasyluk